ورق رنگی و گالوانیزه

ورق رنگی و گالوانیزه

ورق رنگی و گالوانیزه چیست؟

گالوانیزاسیون یک نوع پوشش است که به روش غوطه وری گرم انجام می گیرد و در آهن یا فولادی که از نظر ترکیب و طراحی مناسب برای گالوانیزه است توسط فروبردن در وان مذاب روی انجام می شود. ورق گالوانیزه به روش شناوری گرم نزدیک به ۱۵۰ سال است که کاربرد دارد و بیشتر رویی که در دنیا تولید می‌شود جهت پوشش دهی کامل مصرف می شود.
از مهمترین دلیل مقاومت روی می توانیم به تجزیه طبیعی و ماهیت ایستادگی آن اشاره نماییم. در این روش تکیه مورد نظر در وان مواد مذاب روی با دمای حدود ۴۶۰ درجه سانتی گراد شناور می‌شود و پس از خارج شدن قطعه روی، ابتدا با اکسیژن و سپس با کربن واکنش داده و لایه‌ای مقاوم نسبت به زنگ زدگی را تولید می‌نماید. این عملیات فلز را نسبت به زنگ زدگی مقاوم می کند. ورق های کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد امیرکبیر کاشان، شهرکرد، تاراز، هفت الماس، سمنان و فولاد بهمن در انبار تهران موجود می باشد.
ورق های فولادی از ضخامت 0.8 میل تا 2 میل به طول دلخواهد موجود می باشد.

موارد مصرف ورق رنگی و گالوانیزه:

صنایع ساختمان، خودرو سازی، لوازم خانگی و کشتی سازی، سقف سوله و سالن، گاردریل اتوبان، تابلو سازی و کانال سازی می باشد.

آشنایی بیشتر با کاربرد ورق رنگی و گالوانیزه


ورق رنگی

ورق رنگی ورق های پایه گالوانیزه می باشد که رنگ آن به صورت کوره ای به ورق اضافه می شود. پوشش رنگ اضافه شده ۳۵ میکرون ضخامت دارد. ورق رنگی دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی دارد و همچنین فرم پذیری بسیار خوبی دارد. کاربرد ورق رنگی در صنایع تولید لوازم خانگی مانند در یخچال و فریزر استفاده می شود. از عمده مصرف ورق رنگی می توان به صنایع ساختمانی مانند سقف کاذب، سقف و بدنه ی انبارها و کارگاه ها، صنایع فلز مانند کابینت و بدنه ی کامپیوتر، در لوازم خانگی مانند آبگرمکن و اجاق گار و همچنین در صنعت حمل و نقل مانند ساخت کانتینر و سردخانه ها اشاره کرد.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه به ورق فولادی گالوانیزه شده توسط روی گفته می شود. یکی از روش‌های محافظت از خوردگی گالوانیک است که توسط پوشاندن فلز مادر توسط لایه‌ای از فلز محافظ (که معمولا فلز روی است) انجام می شود. در این حالت پوشش خورده شده و فلز مادر محافظت می‌شود. این فرآیند نوع خاصی از حفاظت گالوانیکی است. میزان مقاومت پوشش گالوانیزه متناسب با ضخامت آن است. این روش یکی از اقتصادی‌ترین روش‌های محافظت فولادها در محیط‌های خورنده است.
روش های متفاوتی برای گالوانیزه نمودن فولاد و ورق های فلزی وجود دارد، از بهترین و اقتصادی ترین روش های گالوانیزه نمودن ورق های آهنی، غوطه وری ورق آهنی در حوضچه مذاب است میزان پوشش گالوانیزه (ضخامت روی) بر روی ورق ها و سایر مقاطع فولادی متفاوت می باشد. میزان پوشش گالوانیزه ورق ها بر اساس جرم پوشش فلز روی (ZN) آنها تعیین می گردد. که می تواند از ۱۰۰ تا ۳۵۰ گرم بر متر مربع باشد از نظر ظاهری نیز ورق گالوانیزه به سه نوع ورق گالوانیزه بدون گل، ورق گالوانیزه گل ریز و ورق گالوانیزه گل درشت تقسیم بندی می شود.
تفاوت این سه دسته ورق گالوانیزه در شکل گیری کریستال (گل) گالوانیزه بر روی ورق است که شکل گیری کریستال ها بسته به سرعت سرد نمودن ورق و میزان روی بکار رفته در فرآیند گالوانیزاسیون متفاوت خواهد بود مصارف ورق گالوانیزه بیشتر در مواردی است که ورق در معرض رطوبت قرار داشته و امکان خوردگی و زنگ زدن ورق وجود دارد. مثلا در پوشش سقف های شیروانی، گلخانه ها و پوشش های بیرونی ساختمان ها بیشتر از این ورق ها استفاده می شود. ورق گالوانیزه از ضخامت ۰/۱۸ میل تا ۶ میل در بازار موجود می باشد. ورق گالوانیزه موجود در بازار در دو دسته کلی قابل تقسیم بندی می باشد.

ورق گالوانیزه داخلی تولید شده

ورق گالوانیزه هفت الماس
ورق گالوانیزه فولاد مبارکه
ورق گالوانیزه شهرکرد
ورق گالوانیزه اشتهارد
ورق گالوانیزه سمنان
ورق گالوانیزه سروش
ورق گالوانیزه کاشان

ورق گالوانیزه خارجی تولید شده

ورق گالوانیزه جین دال هند
ورق گالوانیزه بوشان هند
ورق گالوانیزه ایثار هند
ورق گالوانیزه امارات
ورق گالوانیزه قزاق
ورق گالوانیزه چین

تصاویر ورق رنگی و گالوانیزه