ساندویچ پانل دیواری چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

فرآیند تولید ساندویچ پانل دیواری مشابه ساندویچ پانل‌های دیگر است. ساندویچ پانل دیواری به‌عنوان عایق حرارت و صدا عمل می‌کنند و برای پوشش دیوارها و پانل‌های سقفی برای عایق‌کاری سقف استفاده می‌شود. این محصول سبک‌وزن و نصب آسان است و یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه این پانل‌ها وجود اجزای نر و ماده است که امکان پوشش کامل درزهای دیوار را فراهم می‌کند. این سازه معمولاً ۱ متر عرض و ۱۲ متر طول دارد و به‌عنوان مصالح پیش‌ساخته برای پوشش دیوارهای ساختمان و سوله استفاده می‌شود. این پانل‌ها از فوم عایق تزریق‌شده بین دو فلز تشکیل‌شده است.

ساندویچ پانل و ساختار آن

نوع جدیدی از مصالح ساختمانی به نام ساندویچ پانل دیواری که به‌عنوان ساندویچ پانل با ساختار چندلایه نیز شناخته می‌شود، در اوایل قرن بیستم ساخته شد. این ماده صنعت ساخت‌وساز را متحول کرد و فرصت‌های جدیدی را برای معماران و سازندگان گشود. باگذشت زمان، پیشرفت علم و فناوری باعث بهبود کیفیت و کارایی ساندویچ پانل‌ها شده است. طراحی ساندویچ پانل نسبتاً ساده است، اما بسیار مؤثر است. آن‌ها از یک عنصر مرکزی و دو ماده جانبی تشکیل‌شده‌اند که یک واحد کامل را تشکیل می‌دهند. بخش هسته مرکزی شامل یک عایق قوی است، درحالی‌که لایه‌های جانبی از دو ورقه مواد مقاوم تشکیل‌شده است. این سازه سه لایه که شامل فوم عایق و دو ورق هست کارایی بالایی دارد و علاوه بر ساندویچ پانل در بسیاری از صنایع و محصولات دیگر نیز استفاده می‌شود. ساختار کامپوزیتی مصالح مدرن بارزترین تفاوت آن‌ها با مصالح ساختمانی سنتی است.

 

ساندویچ پانل دیوای

 

برخی از انواع ساندویچ پانل‌های دیواری

در زیر انواع دیگری از ساندویچ پانل دیواری را معرفی می‌کنیم که به‌اختصار به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • پانل دیواری ورق آلوزینک

به دلیل کیفیت مطمئن و تضمینی ورق آلوزینک یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود. استحکام و دوام ورق توسط سازنده کره‌ای تضمین‌شده است.

 

  • پانل دیواری ساندویچ ورق آلومینیومی

این پانل دیواری خاص و باکیفیت از شرکت ماموت هست. بااین‌حال، در شستشو چندان مؤثر نیست و در صورت شستن ممکن است لکه‌های آب روی پانل باقی بماند.

 

  • ساندویچ پانل دیواری با ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه مقاومت مناسبی در برابر شرایط محیطی دارد و قیمت کمتری نسبت به ورق‌های آلوزینک و آلومینیوم دارد. اگر به دنبال ساندویچ پانل ارزان‌قیمت هستید، گزینه گالوانیزه یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

 

  • پانل دیواری طرح چوب فایبرگلاس

این نوع ساندویچ پانل دارای طرح چوبی جذاب و مد روز است که می‌توان از آن در طرح‌های مختلف ساختمان‌های اداری، تجاری یا مسکونی برای ایجاد دیوارهای جذاب استفاده کرد.

 

  • ساندویچ پانل دیواری ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات به‌کاررفته در این ساندویچ پانل دارای سطحی منحصربه‌فرد و براق هست. بسیار شفاف و شیک است و برای مناطقی که به نور خورشید نیاز دارند ایدئال است. این نوع پانل معمولاً در گلخانه‌ها یا داخل سوله‌های گلخانه‌ای که نیاز به نور خورشید دارند استفاده می‌شود.

 

ساندویچ پانل دیواری

 

دلیل استفاده از ساندویچ پانل دیواری چیست؟

مقرون به‌صرفه بودن ساندویچ پانل‌های دیواری در مقایسه با مصالح ساختمانی معمولی، مهندسان و طراحان سازه را بر آن داشته است تا از آن‌ها در پروژه های ساختمانی استفاده کنند. همچنین، نصب سریع و عایق‌کاری برتر از مزایای کلیدی استفاده از پانل‌های دیواری در هر نوع ساختمانی است. یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از پانل‌های دیواری در سازه های مختلف، قابلیت نصب سریع و عایق‌کاری عالی در هسته پانل است. عایق مورد استفاده در پانل دیواری می‌تواند از مواد معدنی و صنعتی ساخته شود و هسته ساندویچ پانل می‌تواند متفاوت باشد. این تطبیق پذیری باعث استفاده گسترده از ساندویچ پانل دیواری در انواع سازه ها شده است. سرعت نصب سریع می‌تواند پروژه های ساختمانی را سودآورتر و کارآمدتر کند و این محصول را به انتخابی مؤثر تبدیل کند.

ترکیب وزن کم و مقاومت بالا برای سازه های ساختمانی و صنعتی بسیار مهم است. با استفاده از این محصول می‌توانید به هر دو کیفیت به طور همزمان دست پیدا کنید. ماهیت سبک‌وزن پانل دیواری، مقاومت سازه را در برابر زلزله و سایر آسیب های احتمالی افزایش می دهد. علاوه بر این، ورق ساندویچ پانل دیواری با ضخامت بالا، ساخته شده از مواد گالوانیزه یا آلوزینک (و گاهی اوقات ورق آلومینیوم)، به حفظ هسته پانل (عایق فوم میانی) کمک می‌کند.

 

سخن پایانی

سازگاری با محیط زیست مزیت کلیدی استفاده از پانل‌های دیواری ساندویچ است. مصالح سنتی مانند سیمان، بتن و گچ اثرات مضری بر محیط زیست دارند. با استفاده از مواد مدرن مانند ساندویچ پانل دیواری می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد و محیط زیست را حفظ حفظ نمود.