تاثیر استفاده از لوازم جانبی در بهبود عملکرد سقف سوله و سالن

پشم سنگ و پشم شیشه چه تفاوتی دارند؟
پشم سنگ و پشم شیشه چه تفاوتی دارند؟
7 نوامبر 2023
انتخاب بهینه عایق حرارتی
انتخاب بهینه عایق حرارتی برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری
26 نوامبر 2023
نمایش همه

تاثیر استفاده از لوازم جانبی در بهبود عملکرد سقف سوله و سالن

لوازم جانبی در بهبود عملکرد سقف سوله

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که قصد ساخت سوله و سالن را دارید، بهتر است ابتدا از اطلاعات کافی در زمینه لوازم جانبی سوله بهره‌مند شوید. برای انجام کار، باید لوازم جانبی مورد استفاده در ساخت سوله و همچنین کاربرد آن‌ها در سازه را بشناسید. لذا در این مقاله سعی کرده‌ایم، تاثیر استفاده از لوازم جانبی در بهبود عملکرد سقف سوله و سالن را برای شما توضیح دهیم. انواع عایق برای سیستم های حرارتی، برودتی، تاسیساتی، غذایی و… در انرژی کاربرد دارد.

سوله و سالن چه کاربردی دارند؟

سوله‌ها به انواع سازه‌هایی گفته می‌شوند  که از جنس فلز ساخته شده و تمرکز اصلی آن‌ها بر طراحی محیطی بدون ستون است. سوله ها به واسطه سقف شیب‌دار استوار و محکم می شوند. سازه‌های صنعتی مانند سوله ها کاربرد فراوانی دارند. البته استفاده از سوله ها بستگی به نظام کاربری آن‌ها دارد. سوله ها در بین افراد کارآفرین و صنعتگر دارای محبوبیت بسیاری است. به این دلیل که ساخت سوله به آسانی و با سرعت انجام می شود، در عین حال، از نظر اقتصادی بهره وری خوبی دارد و نیازمند پرداخت هزینه گزاف برای تهیه سقف و ستون نیست.

اگرچه در سال‌های اخیر، استفاده از سیستم خرپا سازی متعارف بود اما به دلیل مزیت های زیاد سوله، این سازه‌ها جایگزین خرپا شدند. شرکت ‌های صنعتی خصوصی و دولتی هم اکنون توانسته اند با استفاده از این سوله ها اهداف اقتصادی و تجاری خود را گسترش دهند. طراحی انواع سوله با یکدیگر تفاوت زیادی دارند چرا که در سوله ها از تیرهایی که مقاطع غیر منشوری دارند، استفاده می‌شود. از جنبه معماری لازم است که این سازه‌ها دهانه بزرگی داشته باشد بدین معنا که به هیچ عنوان ستون در میان سازه وجود ندارد.

لوازم جانبی در بهبود عملکرد سقف سوله

لوازم جانبی مورد استفاده در سقف سوله ها یا سالن

لوازم جانبی در سقف سوله یا سالن می تواند به عنوان قاب اصلی سقف مورد استفاده قرار بگیرد. تاثیر استفاده از لوازم جانبی در بهبود عملکرد سقف سوله و سالن برای کارآفرینان صنعتگر، امری پذیرفته شده است. در زیر به چند نمونه از این لوازم جانبی اشاره می‌کنیم.

پرلین

یکی از این لوازم‌ های جانبی پرلین ها می‌باشند که در اصل در تیرهای فرعی سقف سوله و سالن می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. وظیفه اصلی آن‌ها متحمل شدن وزن سقف سوله و سالن می باشد. به طور معمول از مقاطعی که سرد نورد شده از پرلین استفاده می شود. پرلین از تعدادی نبشی‌های متصل کننده به پیچ و همچنین قاب‌ های اصلی تشکیل شده است.

فلاشینگ

در سال‌های اخیر دیگر از سیستم‌ های سنگین برای اجرای بهبود عملکرد استفاده نمی‌شود. لذا سیستمی سبک جایگزین آن‌ها شده است، یکی از این لوازم‌ های جانبی سبک، فلاشینگ می‌باشد. تاثیر استفاده از لوازم جانبی در بهبود عملکرد سقف سوله و سالن را می‌توان در  استفاده از فلاشینگ مشاهده نمود. کاربرد فلاشینگ، ممانعت از کنده شدن آبرو و کاور نمودن نقاط مختلف سقف های سالن و سوله است. از کاربرد دیگر آن پوشاندن درزهایی است که بین ساندویچ پنل قرار دارد.

فلاشینگ به منظور عایق بندی برای عدم نفوذ آب به سازه های صنعتی سوله ها و سالن ها نیز کاربرد دارد. همچنین، استفاده از آن‌ها می تواند به پیشگیری از ورود گرد و خاک و نم و رطوبت به بدنه اصلی پنل جلوگیری کند. این ابزار از ورود صدای باد به داخل سالن جلوگیری می‌کند.

عایق‌ های صوتی و حرارتی در سقف سوله و سالن

از دیگر لوازم جانبی برای بهبود عملکرد سقف سوله و سالن می‌توان به انواع عایق های حرارتی و صوتی که از جنس پشم شیشه پلی استایرن و پلی اورتان تشکیل شده است اشاره کرد. این عایق ها در میان ورق‌ های ساندویچ پنل که به صورت ذوزنقه‌ای و کرکره ای در بالا و پایین عایق حرارتی و صوتی قرار داده می شود، تشکیل شده اند. عایق پلی اورتان خاصیت ضد حریق و نسوز دارد که به دلیل وزن سبک و استفاده کاربردی آن ها، محبوبیت زیادی در اجرای سقف سوله و سالن دارد.

توصیه می‌شود در سوله ها یا سالن ‌هایی که در مرغداری استفاده می شود برای کنترل دما از عایق پلی اورتان استفاده گردد. به این دلیل که این عایق در فصل زمستان از هدر رفتن گرما جلوگیری می کند. همچنین، در فصل تابستان عایق حفاظتی خوبی برای منع ورود گرما و حرارت به داخل سوله و سالن خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شده است اطلاعات مفیدی در مورد  تاثیر استفاده از لوازم جانبی در بهبود عملکرد سقف سوله و سالن در اختیار کاربران قرار بگیرد. مجموعه فراز پارسه، از شرکت‌هایی است که از اعتبار، شهرت و محبوبیت بالایی در میان افراد برخوردار است. لذا برای گرفتن حداکثر اطلاعات در این زمینه می توانید با کارشناسان مربوطه که درگاه اتصال به آن ها در سایت درج شده، تماس برقرار کنید و از راهنمایی ‌های مفید آن ها بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.